sábado, marzo 10, 2007

La corriente se lleva los salmones

LA SALUD DE LOS RÍOS

Las minicentrales comprometen la sostenibilidad del río de Betanzos

El estiaje del pasado año redujo drásticamente las capturas de reos en el Mandeo, si bien el tamaño medio de los cobrados fue superior al de cuencas próximas



(Firma: José Varela | Lugar: redacción)

La guardería de Medio Ambiente liberó a finales del pasado año 15.000 alevines de trucha en el coto de Aranga, otros tantos en el Cambás, y 8.000 más en el coto de Betanzos. Pero de poco servirá este esfuerzo, o los desbroces de ribera y limpieza de cauce que realiza la asociación de pescadores, si las variaciones del caudal del Mandeo dependen más de los intereses económicos que de los ecológicos. Cinco minicentrales -Castellana, Goimil, Cambás, Vexo y Mandeo-Zarzo- operan sobre el curso de agua y alteran artificialmente su caudal. A ellas se sumará otra, en el afluente Portorrosa. Dos más que estaban en trámite fueron suspendidas.

La colisión de derechos entre pescadores y propietarios de las pequeñas hidroeléctricas concluyó en una pugna que habrá de resolver la Justicia. En primera instancia a finales de este mes, cuando se vea la causa penal promovida por la Asociación de Pescadores Río Mandeo contra directivos de Navarro Generaciones por presunto delito ecológico. Los pescadores sostienen que el caudal desviado hacia las turbinas no respetó el mínimo exigido en las concesiones otorgadas por la Xunta de Manuel Fraga.

Por si las continuas variaciones de caudal no fueran suficientes -ya han causado alguna víctima mortal-, Medio Ambiente detectó 67 vertidos (uno obligó a suspender la pesca en el Zarzo), apercibió a los responsables de 13 y sancionó a otros 12.

Pese a todo, la Administración califica de salmonícolas las aguas del Mandeo, un río cuyo perfil está dibujado por un curso alto lento, que se desliza por la planicie de Teixeiro y Curtis, donde recibe las aguas del Deo; para despeñarse abruptamente hasta Aranga y tras un desarrollo sostenido volver a precipitarse varios kilómetros más abajo al aproximarse a Betanzos. La fraga del Mandeo tiene un valor excepcional, equiparable a su belleza natural.

El pasado año fueron capturados cinco salmones -el cupo máximo- y cerca de cien reos, una magra cifra que se explica por el descenso del caudal y los cortes y sueltas abruptas de agua, además de los obstáculos que se interponen en la ruta de los peces.

La actividad de predadores fluviales como nutrias -se ha detectado la presencia de una pareja de buen tamaño en Chelo-, cormoranes, garzas o visones -dos son visibles aguas arriba del pozo da Moura- enrabietan a los pescadores pero confirman la riqueza biológica del enclave natural.

El sistema fluvial Mandeo-Mendo conforma una cuenca de 456 kilómetros cuadrados y un caudal medio de unos 14 metros cúbicos por segundo. La Ciudad de los Caballeros se asienta en el vértice de la confluencia de ambos.

2 comentarios:

Anónimo dijo...

E que partido se opuxo, señor concelleiro blogueiro, á aprobación dunha iniciativa lexislativa popular en defensa dos ríos galegos? O Partido Popular.
Vennos agora con dobre moral?

Anónimo dijo...

Pin gustariame facerche un par de anotacions:

1- A minicentral de Goimil non se encontra na cunca do mandeo,porque esta minicentral propiedade de fenosa, esta sitúada no municipio de Miño ( ou vilarmaior, esta entre os dous concellos, non sei exactamente a cal deles pertence) nas marxes do rio Lambre, recollendo a auga necesaria para o funcinamento da mesma, no concello de irixoa no lugar de ambroa.

2- o pozo a o que fas mención, o seu nome corecto eo da Mouga( e non moura), situado apenas 1 kM arriba de chelo, e moi coñecido polas súas capturas de salmóns que se fan anualmente no mesmo, poderíase decir que despois da insúa e o pozo mais prolifico en canto ao historial capturas de salmón se refire.

3- Cormorans, garzas e londras, aportan riqueza bioloxica as fragas do Mandeo, pero non se pode decir o mesmo dos visons, por seres istes unha especie invasora que coa su presenza desplaza a outras especies autoctonas dos seus nichos ecoloxicos.

Fago estes apuntamentos, non por criticar a fin de este artigo, pois coincide con moitas reivindicacions miñas,senon porque calquera que se poña a escribir sobre este ou outros asuntos debe partir dunha información básica fiable e exacta.

Para despedirme, e espero que non o tomes a mal, o partido ao que ti pertences apoiou moitas veces a construccion de minicentrais, encoros( no plan hidroloxico nacional redactao polo goberno de aznar, previase a constuccion dun encoro na ladeira de espnuca, eso si que afectaria gravemente a fauna do noso rio e aos seus queirdos salmóns), e moitas outras obras que atentaban contra o noso patrimonio natural, prevelendo sobre o valor do mesmo, os miles de euros que os seus promotores puideran gañar, moitos politicos do partido popular ao igual que outros do Psoe( coma paco vazques, que ten unha sociedade de empresas propietaria dunha minicentral no río mandeo co cuñado dun director xeral do pp)contribuiron a destruccion do noso medio, sendo o BNG o único partido do parlamento galego que mostrou ao longo dos anos o súa verdadeira preocupacion polo medio natral da Galiza.

Recordar a navegantes que o vindeiro domingo 18 de marzo comeza a pesca fluvial no noso pais, e que unha das medidas para loitar contra a merma das poboacions galegas de troitas e a practica da pesca ssen morte, o cal no implica que se poidan probar as troitas, simplemente que mellor qu comer troitas todolos días o mellor e devolvelas o seu medio natural , que é o río.